Hegyvidék SE Természetjáró szakosztálya,
Szabadság Vándorai
2018. évi túraterve
Elérhető a szabadsagvandor.fw.hu címen
Január 6: Túravezető: Sütő-Nagy
István, Budai-hegyek.
Találkozó:
8:30, Széll Kálmán tér, 17-es villamosnál.
Útvonal: Kavics
u. – József-hegyi kilátó – Ferenc-hegy – Balogh Ádám-szikla – Apáthy-szikla – Vaskapu-hegy – Libanoni cédrus –
Vadaskerti-nyereg – Hűvösvölgy.
Táv - szint: 11 km, +280 m, -180 m. Vége: 14 - 15 óra között. Költség:
nincs.
Január 20.: Túravezető: dr. Arday
Lajosné, Budai-hegyek.
Találkozó: 8.30, Normafa, 21A busz végállomása.
Útvonal: Normafa – Libegő – Jánoshegyi vasúti megálló –
Kis-kőfej – Szépjuhászné – Hárshegyi körút – Szépjuhászné.
Táv - szint: 13 km, +- 250m. Érkezés: 14 óra körül. Költség: nincs.
Február 3.: Túravezető: Sütő-Nagy István, Budai-hegyek.
Találkozó:
8:30, Normafa, 21A autóbusz végállomásánál.
Útvonal:
Normafa – Sötét-vágás – Szent Mihály-szikla – Piktortégla-üregek – Frank-hegyi
th. – Irhás árok – Ördögorom – Úti Madonna – Széchenyi-hegy fogas vá.
Táv - szint: 11 km, +-450 m. Vége: 14 - 15 óra között. Költség:
nincs.
Február 17.: Túravezető:
dr. Arday Lajosné, Budai-hegyek.
Találkozó: 8:30, Hűvösvölgy 63-as autóbusz.
Útvonal: Nagykovácsi – Nagykopasz – Vöröspocsolyás-hát
– Remeteszőlős.
Táv - szint: 12 km, +150 m -200 m. Érkezés: 15 óra körül.
Költség: 2 db buszjegy.
Március 3.: Túravezető: Sütő-Nagy István, Zsámbéki medence.
Találkozó:
7:15, Árpád-híd autóbusz pályaudvar, jegyet Tinnyéig kell venni.
Indulás:
7.30-kor Esztergom felé, átszállás Piliscsabán.
Útvonal:
Tinnye – Három szilfa – Nyakas-tető – Zsámbék.
Táv - szint: 15 km, +150 m, -200 m. Érkezés: 17 óra körül Bp-re. Költség: 1.300 Ft.
Március 17.: Túravezető: dr. Arday Lajosné, Mátra-hegység.
Találkozó:
7:30, Stadionok buszpályaudvar, előre váltott jeggyel Mátraháza
autóbusz-állomásig.
Indulás:
7.45-kor Recsk (Bükkszék)-re.
Útvonal:
Mátraháza – Nagy-Hídas-bérc – Hatökör ura – Rakott út
– Haluskás – Kozmáry kilátó – Mátrafüred alsó.
Táv - szint: 13 km, +150 m, -500 m. Érkezés: 18-19 óra. Költség:
4.800Ft (teljesáron).
Április 7.: Túravezető: Sütő-Nagy István, Börzsöny hegység.
Találkozó:
7:45, Nyugati pu., pénztárcsarnok.
Indulás: 8.07-kor Szob felé Vácig, onnan autóbusz Kosdig.
Útvonal: Kosd –
Kőgát – Naszály – Bik-kút – Katalinpuszta.
Táv - szint: 14 km, +-500 m. Érkezés: 18:00 óra Budapestre. Költség: 2.500
Ft
.
Április
21.: Túravezető: dr. Arday Lajosné, Pilis-hegység.
Találkozó:
7:45, Batthyány tér, HÉV pénztár.
Indulás:
7.58-kor Szentendrére, jegyet Pomázig kell venni, onnan autóbusz.
Útvonal: Kétbükkfa-nyereg – Fekete-kő – Pilis-nyereg – Vörös út –
Leány-legény barlang – Csévi-nyereg – Táloki erdő – Iluska-forrás –
Klotild-liget vm.
Táv - szint: 16 km, +250 m, -300 m. Érkezés: kb. 18 óra Budapestre. Költség: 1300 Ft
Április 28 - Május 1.: Túravezető: Sütő-Nagy István, Zselic.
Szállás: Szigetváron, a Lendl panzióban
félpanziós ellátással.
Találkozó:
10:30-kor a szállásnál. Utazás:
egyénileg.
Program: túrák
a somogyi dombokon, Kaposváron és Szigetváron városnézés.
Táv: naponta
8-14 km. Érkezés: kb. 18 órára Budapestre.
Költség: kb. 12.000 Ft + utazás, Jelentkezés. Február 4-ig 6.000 Ft előleggel.
Május 19.: Túravezető:
dr. Arday Lajosné, Bakony-hegység.
Találkozó: 6.15, Déli pályaudvar pénztárcsarnoka előtt.
Indulás: 6.30-kor Szombathelyre. Returjegy
előre váltva Ajkáig, tovább autóbusszal.
Útvonal:
Magyarpolány, Kálvária – Döbrönte – Nyúl-hegy – Szentkút – Magyarpolány.
Táv - szint: 16 km, +-300 m. Érkezés: 19-20 óra Bpestre. Költség: 5.000 Ft teljes áron.
Június 2.: Túravezető: dr. Arday Lajosné, Bükk
hegység.
VÁLTOZÁS!
Találkozó: 6.40-kor
Keleti pályaudvaron az Egerbe induló vonat végénél.
Indulás: 7.00-kor Egerbe, jegyet Egerig kell venni, onnan autóbusz.
Útvonal: Megyehatár – Tamás-kútja – Fekete-leni forrás – Barta-lyuk hegyese
– Lők-bérc – Bujdosókő
– Oldal-völgy – Barát-völgy – Felsőtárkány.
Táv - szint: 14 km, +200 m, -400 m. Érkezés: Bpestre 19 óra körül. Költség:
5.500 Ft.
Június 16.: Túravezető: Sütő-Nagy István, Csepel-sziget.
VÁLTOZÁS!
Találkozó: 7.50,
Közvágóhíd, HÉV végállomás
Indulás: 8.05-kor
Ráckeve felé, jegy: Szigetszentmiklósig.
Útvonal: Szigetszentmiklós HÉV áll. – Duna sor – Úszóláp tanösvény – Ádám
Jenő sétány – Emese Park, Középkori Skanzen – Szigethalom alsó HÉV állomás.
Táv - szint: 15 km, +-50 m. Érkezés: 17:00 óra Budapestre.
Költség: 2.400 Ft
Június 30 – július 7: Túravezető:
Sütő-Nagy István.
Bihar-hegység és környéke.
Utazás.
Autóbusszal.. Ellátás: félpanzió. Szállás:
Szállás2-3 ágyas szobákban.
Program: Túrák
a Pádis-fennsíkon és Torockó környékén,
városlátogatás Nagyváradon, Déván, Vajdahunyadon, Torockón, Nagyenyeden,
Kolozsváron.
Tervezett költség: kb. 90-110.000
Ft 24-28 fő részvételével + biztosítás, belépők.
Jelentkezés: március 4-ig 20.000 Ft-tal.
Június 30 – július 7.: Túravezető: Sütő-Nagy István, Parcium - Erdély.
Találkozó:
6:15 órakor a Déli pu-nál a Vagon Restaurant mellett.
Indulás:
6:30-kor Nagyváradra
Utazás:
autóbusszal.
Szállás: Pádis, Csernaszentlászló, Torockó, panzióban, háznál, félpanzióval.
Program: Túrák,
nevezetes helyek felkeresése a környéken.
Költség: kb. 120.000 Ft.
Szeptember 1-2.: Túravezető: Sütő-Nagy István,
Cserhát-hegység.
Találkozó:10:30-kor a szállásnál.
Utazás:
egyénileg.
Szállás: Felsőtold,
szomszédos vendégházakban.
Program: Túra
a Cserhátban. Hollókő, Ipolytarnóci ősmaradványok.
Érkezés: 18-19
óra között Budapestre.
Költség: kb 7.000 Ft, fakultatív
büféreggeli 1.800 Ft
+ útiköltség.
Jelentkezés: Június 25-ig
4.000 Ft-tal.
Szeptember
15.:
Túravezető:, Dr. Arday
Lajosné. Börzsöny-hegység. VÁLTOZÁS!
Találkozó: 6:45, Nyugati pu. pénztár csarnoka, jegy Szobig,
tovább busz.
Indulás:
7:07-kor Szobra.
Útvonal: Perőcsény – Világos pallag
– Jancsi-hegy – Vár bérc – Bánya-tető – Magyar-hegy oldala – Nagybörzsöny.
Táv
- szint: NEHÉZ TÚRA 15 km, +- 700 m.
Érkezés: 19
óra körül Budapestre.
Költség: 3.300
Ft.
Október 6.: Túravezető: Sütő-Nagy István, Zsámbéki medence.
Találkozó:
7:15, Árpád-híd autóbusz pályaudvar, jegyet Tinnyéig kell venni.
Indulás:
7:30-kor Esztergom felé, átszállás Piliscsabán.
Útvonal:
Tinnye – Három szilfa – Nyakas-tető – Zsámbék.
Táv - szint: 15 km, +150 m, -200 m. Érkezés: 17 óra körül Bp-re.
Költség: 1.300 Ft.
Október 20.: Túravezető:
Dr. Arday Lajosné, Pilis.
Találkozó: 7:45, Batthyány tér HÉV pénztár, jegy Pomázig.
Indulás:
7:58-kor Szentendrére, tovább busz.
Útvonal:
Csobánka – Szentkút – Hosszúhegy – Somhegyi turistaház – Pilis-szurdok –
Csobánka.
Táv - szint: 16 km, +- 300 m.
Érkezés: 18
órára Budapestre.
Költség: 1.300 Ft..
November 3.: Túravezető: Dr. Arday Lajosné, Tatai-tó.
Találkozó:
7:00, Déli pu. pénztárcsarnok, jegyet Tatáig kell venni.
Indulás:
7:20-kor Almásfüzítőre.
Útvonal: Séta a Tatai-tó körül – Fényes tanösvény – madár les.
Táv - szint: 10 km, +- 0 m.
Érkezés: 18
óra körül Budapestre.
Költség: 3.000 Ft + 600 Ft belépő.
November
17.: Túravezető: Sütő-Nagy István. Tápióbicske és -szentmárton.
Találkozó: 7:00, Keleti pu. pénztárcsarnok.
Indulás:
7:15-kor Szolnok felé, átszállás autóbuszra Nagykátán. Retúrjegyet Nagykátáig
kell venni.
Útvonal:
Tápióbicske, honvédemlék, Tápiószentmárton – Atilla-domb – Kincsem Lovaspark, Múzeum – Tápiószentmárton Atilla Vendégház.
Táv - szint: 10 km, +- 50 m.
Érkezés:
17:45-kor vagy18:45-kor Budapestre.
Költség: 2.850 Ft.
+ borkóstoló
December 8. (Mikulás miatt): Túravezető: Sütő-Nagy
István, Budai hegyek.
Találkozó:
8:30, Széll Kálmán tér, Metró előtt.
Útvonal:
Amerre a Mikulás járt.
Táv: kb. 4 - 8 km a résztvevőktől és az
időjárástól függően.
Érkezés 13
órakörül.
Költség: nincs.
Megjegyzés: a
várható 14 éven aluli gyermekek számát kérem telefonon jelezni november 17-ig.
December
15.: Túravezető: Dr. Arday Lajosné, Budai hegyek.
Találkozó:
8:30, Normafa, 21A-s autóbusz végállomása.
Útvonal: Normafa– Hármas kút-tető – Libegő – Kis-kőfej – Szép-Juhászné –
Hárshegyi körút – Nagyrét – Hűvösvölgy.
Táv - szint: 12
km, +100, -250
m.
Érkezés: 13 óra körül.
Költség: nincs.
Szakosztály
Klubest
Minden hónap harmadik szerdáján a Virányos Közösségi
Házban 18.30-tól.
Az
alkalmak témáját a ház programjában adjuk meg.
Túravezetők: Sütő-Nagy István: 202-7849 és 30-934-6968,
Dr.
Arday Lajosné: 356-0073
Figyelmeztetés:
A menetrendek változhatnak, ennek
megfelelően az utazások időpontjai módosulhatnak.
A programok és az esetleges változások a szabadsagvandor.fw.hu honlapon jelennek meg.
Erdély
közepén jártunk
A Szabadság Vándorai természetjáró szakosztály
tagjainak 2018. június 30. - július 7-i túrájának összefoglalója.
Szombaton
6.30-kor indultunk autóbusszal a Déli pályaudvartól az M3-as úton és
Berettyóújfalun át Nagyváradra.
Először a püspöki székesegyházhoz mentünk. A szépen rendben tartott kertből
megtekintettük a római katolikus egyháznak visszaadott, felújítás alatt álló,
1762-től 1770-ig épült barokk püspöki palotát és Tóth István alkotta Szent
László király szobrot. A zárt kertrészben pillantást vetettünk Szent László
király restaurált barokk kőszobrára, majd belülről megnéztük az 1752-től
1780-ig épült, Giovanni Battista Ricca tervezte,
kéttornyú, 70 m
hosszú, 30-40 m
széles hajójú, barokk Nagyboldogasszony székesegyházat. A monumentális belső
teret és a gyönyörűen felújított kupolafreskót alaposan szemügyre vettük,
lementünk az altemplomba, ahol Tempfli József
(1931-2014) püspök sírjánál és többek között Rómer
Flóris (1815-1889) és Ipolyi Arnold (1823-1886) síremlékeiknél tisztelegtünk.
Az emeleten kialakított Szent László Múzeumot is felkerestük. Nagyon szépen
rendezték be három teremben a Székesegyház kegytárgyaiból, miseruháiból, régi
szobraiból és ereklyéiből álló gyűjteményt, amely Szent László hermáját is
tartalmazza.
Autóbusszal beutaztunk a belvárosba, a hajdani Kossuth
Lajos utcában megnéztünk néhány szép szecessziós házat, majd átmentünk a keleti
mór elemekkel díszített, jelentős szecessziós épület, az 1909-ben elkészült
Sas-palota fedett átjáróján át, a korábbi Szent László térre, ahol az 1717-1733
között épült Szent László-templom mellett hatalmas óratoronnyal a városháza is
áll. Körbetekintés után a Sebes-Körös jobb partjára értünk, ahol pénzváltás
után az Állami Színház és a Rákóczi út – amely ma sétáló utca – változatos
állagú, többnyire szecessziós épületeit néztük meg. A barokk Váradolaszi plébánia templomnál jobbra fordultunk, majd a
nagyváradi írók-költők szoborcsoportjától visszamentünk a bal partra, a Vár
felé.
A XI. századi földvárat a középkorban kővárrá, Báthory
István majd Bethlen Gábor építette ki és a XVII. században alakították ki a ma
is látható ötbástyás alakját. Kezdetben a várat körülvevő árkot a Pece-patak vize töltötte meg. A várban korábban egy gótikus
székesegyház állt, melynek alapjait kiásták, és jól érzékelhetően bemutatják a
szépen helyreállított palotában. A teljes ötszögletű palota, benne a barokk
templom rendbetétele, szépen folyik. Alapos és hitelesnek látszó történelmi és
néprajzi kiállítást láttunk a palotában. A várfalak helyre állítására még sok
munkára van szükség, csupán a Bethlen-bástya van felújítva.
A várat elhagyva autóbuszra szálltunk és a 76-os úton Belényesen át, majd a 2014-ben megépült kiváló minőségű
úton a Köves-Körös mentén Vasaskőfalván át, az 1260 m magasan lévő, Pádis üdülőtelepre utaztunk, ahol öt jó
minőségű faházban kaptunk szállást. A szállással egybe épült konyhán és
étteremben minden reggel és este korlátlan mennyiségű pálinkával és
áfonyalikőrrel valamint bőséges, változatos étellel láttak vendégül.
Vasárnap
reggel autóbusszal elutaztunk a Skarica-hágóhoz (1168 m), a Csodavárba vezető
útig. Onnan gyalog a Vár-patak kies völgyén legelésző csordák mellett mentünk a
vendéglátóhelyekkel kialakított Ponor kempinghez (1080 m). A Csodavár
katlanjaihoz előbb meredeken kapaszkodó, majd ereszkedő ösvényen értünk el. Két
lehetőség volt a dolinák megtekintésére: vagy a három dolinát egyben körbejárni
a pereműkön kialakított körúton, – néhányan ezt választották –
, vagy a többség által vállalt úton beereszkedni előbb az 1. számú
dolinába, mely elnyeli a Vár-patak vízét és onnan létrákon és drótkötéllel
felkapaszkodva a 3. számú dolinától elválasztó élre, melyről 120 m mélybe leereszkedve egy
beszakadt barlangon át lehetett meghallani a lent dübörgő patakot. Onnan egy
meredek, de egyszerűbben járható úton, a Tulogdi-gádoron
értünk ki a perem déli oldalára, ahonnan a körút balkonjairól ámulattal néztünk
le a 3-as, majd a 2-es dolinákba. Egy kis kerülővel, de jól járható szekérúton
értük vissza a kempinghez, ahonnan a jövetelkor megismert úton mentünk vissza a
Skarica-hágóhoz, ahol az autóbusz már várt minket.
Hétfőn
reggel ismét autóbuszra szálltunk és így jutottunk el a Varasó
menedékházhoz. A széldöntésekre figyelmeztető kiírások ellenére elindultunk a frissen
kijárt úton a Köves-Körös és a Meleg-Szamos vízválasztóján át északra az
Aragyásza-patak mentén a Babilon Kapuja barlangnyílásba, amelybe belefolyik a
patak. Kellő felszerelés és elsősorban lámpák hiánya miatt nem mentünk át a 212 m hosszú barlangon, hanem
visszafordultunk és felküzdöttük magunkat a barlang fölé, ahonnan az
áthatolhatatlannak tűnő össze-vissza dőlt hatalmas fenyők miatt ismét
visszafordultunk. Ekkor nyugat felől kíséreltük meg elérni a Szamos-bazárt, ami
három patak, az Aragyásza-, a Feredő- és a Kucsuláta-patakok összefolyása által keletkező Meleg-Szamos
áttörése a sziklák között. Sajnos itt is hasonló széldöntések miatt nem
vállaltuk az utat, hanem átmentünk a Varasó-havas
kettős csúcsaira (1455 és 1461
m), honnan körbe szép kilátás van a környező hegyekre.
Innen kimentünk a Pádis-fennsíkra, ahonnan az
autóbusz vitt el a szállásra. Onnan többen még felmentek a másfél kilométerre
lévő Mócok templomához (1466
m), ahonnan jól belátható a Pádis-fennsík.
Kedden reggel
elköszöntünk a vendéglátónktól és visszamentünk a 76-os útra, a Sebes-Körös,
majd a Körös-hágón át a Fehér-Körös mentén, Brádig,
onnan pedig Dévára utaztunk. Sajnos az Arad-megyei útszakasz nagy része
felbontva, nehezen járható volt, így a tervezetthez képest, bő két óra késéssel
érkeztünk Dévára, ahol a felvonónál derült ki, hogy aznap technikai okok miatt
a felvonó nem közlekedik és a vár is zárva van. Tovább utaztunk Vajdahunyadra, a szépen rendbe hozott
várkastélyt látogattuk meg. Vajdahunyad
vára az egész történelmi Magyarország
egyik leglátványosabb, legmonumentálisabb várkastélya.
Az évekkel korábbi, mindent elborító vörös pornak már
nyoma sincs, a kohászati üzemeket nagy részt
elbontották, a vár előtti teret parkosították. Kellemes környezetben találtuk a
várat, melynek elődjét Zsigmond király adományozta a XIV. században Sorb kenéznek. Az ő unokája, Hunyadi János, aki a várat
kaputornyokkal, és védőbástyákkal látta el, külső tornyos várrá alakítva. 1446-ban építik a gótikus várkápolnát, 1452-ben a kéthajós
gótikus lovagtermet. Hunyadi
halála után özvegye, Szilágyi Erzsébet
reneszánsz ízlés szerint bővíti, ekkor épül az északi épületrész udvarán
látható Mátyás-loggia. A várat
Mátyás király Korvin Jánosnak ajándékozta. Későbbi tulajdonosa, Bethlen Gábor fejedelem az északi
szárnyra egy, a délire két emeletet húzatott, ekkor barokk belső díszítést
kapott a kastély. Több tűzeset után 1870 és 1880 között Steindl Imre és Schulek
Frigyes restaurálták.
A négy pilléren nyugvó fahídon lehet közvetlenül, a
mélyen futó Zalasd
vize felett bejutni. A jó állapotú udvarból
jobbra nyílik az erdélyi gótika gyönyörű alkotása, az öt nyolcszögletű
oszloppal két hajóra osztott lovagterem,
ahol középkori fegyverekből álló kiállítást rendeztek be. Itt van Hunyadi János
szobra is, melynél koszorúval tisztelegtünk. A várkastély bejáratától balra
találjuk, a Szilágyi Erzsébet által építtetett, reneszánsz Mátyás-loggiát, melyben Mátyás király
lakott a hagyomány szerint. A loggia felső emeletén még láthatóak, a nem túl jó
állapotban lévő freskórészletek,
melyek a Hunyadi család életének egyes jeleneteit ábrázolják.
A lépcsőházon keresztül mentünk a lovagterem fölötti Országházba. A gótikus teremben nagy
fontosságú rendezvényeket, tanácskozásokat tartottak. Innen a Kapisztrán-toronyba jutunk, melynek
éke egy eredeti gótikus kandalló. Az udvaron látható pompás neogótikus árkádsor
Steindl Imre alkotása. Ugyancsak
a várudvarból nyílik a gótikus várkápolna
bejárata. A Bethlen-terasz feletti kerek tornyon egy páncélos vitéz szobra áll.
Utazásunkat Hátszegen
át, a város keleti külterületén lévő bölény rezervátumba folytattuk. 1958-ban
hozták létre Románia első bölényrezervátumát. Ekkor két európai bölény,
érkezett Lengyelországból, a Białowieżai Nemzeti
Parkból. Azóta 47 bölényborjú született itt. Míg 1979-ben már tizenkét bölény
élt itt, most csak heten voltak, négy bika, két tehén és egy kis borjú.
Estére a Dévához csatolt Csernakeresztúrra értünk. Ebben
a Dél-Erdélyi faluban jelentős magyar lakosság van, akik többségben a Bukovinából
kimenekített székelyek leszármazottai. A faluházban Nyisztor István ismertette
a falu és a magyar lakosság történetét. A falu Bukovinai Vendégházában kiadós,
finom vacsorával vártak, majd a vendéglátók házainál szálltunk meg.
Szerdán
mindenki a szállásadójánál reggelizett, majd az autóbusszal összegyűjtött
társaságunk a felvonó üzemkezdetére megérkezett a dévai Várhoz.
Déva vára hajdani
erődítmény az Alsó-Maros mentén, a Déva város fölé emelkedő hegyen, egy 250 méter magas
sziklán. A Várhegyen már az ókorban, dákok és a rómaiak idejében is emelkedett erődítmény. A várat a tatárjárás után IV. Béla építtette újjá. 1264. augusztus
elején itt győzte le V. István híve a IV. Béla pártján álló
kunokat. 1302-től a dévai vár volt az erdélyi alvajdák
székhelye. Valamikor 1453 előtt került Szilágyi Mihály kezére, majd V. László
Hunyadi Jánosnak adományozta, és Corvin János haláláig (1504) a Hunyadi-család
birtokában maradt. A mohácsi vészt követően Perényi Péter vajda kapta meg, majd
1529-ben Szapolyai János szerezte meg, aki 1539-ben
feleségének, Izabellának adta jegyajándékul. A dévai vár börtönében szenvedte el rabsorsát Dávid Ferenc, Erdély első unitárius
püspöke, aki itt halt meg 1579. november
15-én. Szintén itt raboskodott Dobó István, az egri hős, aki Izabella királyné parancsára került
fogságba. 1580 körül a katonai jelentőségű várat ismét megerősítették. I. Rákóczi György idején épült a déli
részen levő kerek bástya. 1657-ben a török nagyvezír foglalta el a várat. I. Apafi Mihály fejedelemsége alatt
(1661–1690) a vár jórészt börtönként működött. A Rákóczi-szabadságharcban, 1704-ben kuruc kézre jutott. 1717–1719 között Erdély katonai parancsnoka. Steinville tábornok a várat jelentősen
megerősítette, a várrendszer sérüléseit kijavíttatta, és Vauban-rendszerűvé bővíttette. Az
1848/49-es szabadságharcban Déva ostroma a három sikeres magyar ostromok egyike volt. Déván
kívül még Budát és Aradot sikerült elfoglalni. Ezt követően
Bem lőszerraktárt rendeztetett be a várban, ami azonban a temesvári csatavesztés után rejtélyes körülmények
között felrobbant, több mint száz honvéd halálát okozva.
2003-ban
kezdődtek el a munkálatok egy telekabin megépítésére, amely 2005-ben fejeződött
be. A 158 méter hosszúságával és a szintkülönbség figyelembevételével, akkor
Európa első ilyen típusú leghosszabb telekabinja volt. A telekabin 180 m magas
szintkülönbségről indul és 342,65 m magasba vontat kabinonként 16 főt. A 2 m/s
sebességgel közlekedő telekabin 2,5 perc alatt ér fel a várba. A felvonókábel
277 méter hosszú és 24 fémoszlopon fekszik. 2008-ban nagyszabású helyreállítási
munkálatok kezdődtek.
A
telekabinon feljutva körbejártuk a szépen rendbe hozott alsó és középső szint
falait, bástyáit. Sajnos a felsővár romosan zárva van, így nem jutottunk el
Dávid Ferenc sírjához sem. Visszafelé a telekabinra várva, Ági felolvasta a vár
balladáját:
Kőműves
Kelemen
Magas
Déva várát építeni kezdték,
Annak
élit-ügyét semmibe se vették.
Amit
reggel raktak, estére leomlott,
Amit
este raktak, reggelre leomlott.
Tizenkét
kőmíves azt a törvényt tette:
Melynek
felesége hamarább jön ide,
Rögtön
megfogassék, bédobják a tűzbe,
A
szép, fehér hamvát keverjék a mészbe.
Kocsisom,
kocsisom, nagyobbik kocsisom,
Az
uramhoz menni volna akaratom!
Fogd
be a lovakat, hajtsad ide elé,
Hadd
menjünk, hadd menjünk Déva várra felé!
Asszonyom,
asszonyom, forduljunk mi vissza!
Rossz
jelenést láttam az éjjel álmomba’:
Hogy
az udvarunkba’ egy mély kút vala rakva,
És
a kicsiny fia oda beléhala.
Kocsisom,
kocsisom, nem fordulunk vissza,
Ameddig
az uram arcom nem láthatja.
A
lovak se tiéd, a hintó se tiéd.
Hajtsad
a lovakat, hadd haladjunk elé!
Kőműves
Kelemen hogy őket meglátta,
Nagy
keserves szóval e szavakat mondta:
Csapjon
le az útra tüzes istennyila,
Horkolva
térjenek a lovaim vissza!
Jó
napot, jó napot tizenkét kőmíves,
Néked
is jó napot, Kelemen kőmíves!
Édes
feleségem, hát miért jöttél ide,
Miért
jöttél ide a nagy veszedelmbe?
Tizenkét
kőmíves azt a törvényt tette:
Melynek
felesége hamarább jön ide,
Rögtön
megfogassék, bédobják a tűzbe,
A
szép, fehér hamvát keverjék a mészbe.
Rögtön
meg is fogták, bétették a tűzbe;
A
szép, fehér hamvát keverték a mészbe.
Ezzel
állították magas Déva várát,
Csak
így nyerhették el annak drága árát.
Apám,
édesapám, kedves édesapám,
Hogy
maradt, hol maradt messzire az anyám?
Elmaradt
messzire, hazajön estére.
Este
is eljőve, haza mégse jőve.
Másnap
reggel pedig az ő kicsi fia,
Elindult,
elindult magas Déva várra.
Háromszor
kiáltá magas Déva várán:
Anyám,
édesanyám, szólj bár egyet hozzám!
Nem
szólhatok, fiam, mert a kőfal szorít,
Erős
kőfal közé vagyok berakva itt.
Szíve
meghasada, a föld is alatta,
S
az ő kicsi fia oda belehulla.
Déváról
visszautaztunk az Erdélyi Aranynégyszög nyugati sarkára, Brádra, ahol az
Arany Múzeumot látogattuk meg Gál Jóska igen szakszerű, érdekes vezetésével.
Brád
római kori aranybányászata
a középkorban
feledésbe merült. Bányáit a 18. században a
Ribiczei család vette ismét művelés alá, később a Tholdalagi és a Zeyk család
tulajdonába kerültek. Alkalmaztak itt egy, a
későbbi bányavasút
elődjének tekinthető, nyomkarikával
ellátott fagörgőkön gördülő bányakocsi típust.
A
több mint 100 évvel ezelőtt alapított múzeumban kiállított, több mint 2000
kiállítási tárgy közül, a természetes aranyérc gyűjtemény a múzeum
legértékesebb része. Az itt kiállított darabok az Érchegység aranybányáiból
kerültek a múzeumba, és a világ legjelentősebb gyűjteményei között tartják
számon. Itt kaptak helyet azok a régészeti leletek, amelyek egyértelműen
igazolják az ember 5000 éves jelenlétét ezen a vidéken, és bemutatják az
aranyérc bányászásának és feldolgozásának folyamatát is. Megismerhetjük az
aranyérc előfordulási formáit: finom diszperziós, szabad, vagy más ritka
ércekkel történő egybenövéses lehetőségeit, valamint olyan kémiai elemekkel
történő keveredését, mint a tellúr. A kiállított ércek különböző növények,
állatok alakjaira emlékeztetnek, de van ágyúra, sőt Románia térképére
emlékeztető darab is. Az ásványérc-kollekció több mint 800, a világ minden
tájáról érkezett ásványt tartalmaz.
Innen
a Vulkán-hágon és Abrudbányán át Bucsony községbe utaztunk, amely felett
a kárpáti homokkő képezte hegyek
gyepes, sima felszínéből mered föl a Kopasz-Detonáta (1181 m.) nevezetes bazalthegye. A
gerincből kiemelkedő sziklataraj óriási, összehajlított fahasábok módjára
szabályosan egymás mellé sorakozó s ívelten hajló bazaltoszlopokból áll, melyek
keresztmetszetben legyezőszerű hajlást mutatnak. A bazalt itt egy ÉÉK-DDNy-i
irányú hasadék mentén tört elő és az oszlopok a kitörés folytán keletkeztek,
melyek egy része a gyakori villámcsapások következtében széttöredeztek.
A
faluban hagyott autóbusztól egy épülő makadám úton mentünk a Detonáta felé,
majd szinte megkerülve a csúcsot, nehezen találtuk meg az igen meredek, csúcsra
vezető ösvényt. Csak a csúcsgerincen találtuk meg a megdermedt
bazaltoszlopokat, melynek a másik oldala legalább százméteres, függőleges
leszakadás. A csodálatos körkilátást élveztük a meredek gerincen, a természet
fantasztikus játékának hatottak a mélybe szakadt bazaltoszlopok. A
visszaereszkedés után a körbejárást folytatva, több helyről sikerül alulról
álmélkodnunk az ívesen megdermedt bazalt orgonák hosszú sorain. A faluba vissza
egy jól járható szekérúton ereszkedtünk le a tervezett két és fél óra helyett,
több mint négy órával. A késői idő miatt Abrudbányán, Topánfalván át, végig az
Aranyos mentén megállás nélkül mentünk Torockóra,
ahol két panzióban kaptunk szállást és az egyik éttermében étkeztünk a további
napokban.
Csütörtökön az autóbuszvezetőnek szabadnapot
kellett biztosítanunk, ezért reggeli után a városból (580 m) a Várszikla (1113
m) és a Székelykő (1129 m) közötti nyeregbe (1050 m), a szuszogtató ösvényen,
kőfolyások mentén 3 kilométer (légvonalban másfél kilométer) alatt közel 500 m
szintet emelkedtünk, majd a város felett meredeken emelkedő Székelykőre mentünk
fel. Megdöbbenve láttuk, hogy a csúcson két geodéziai betontömb olajfestéktől
élénk román színekben pompázik.
A
Székelykő egy kopár hegycsúcs Torockótól keletre, a Torockói-hegység része. Jellegzetes
formája miatt, a faluból nézve itt kétszer kel fel a nap. A környékre jellemző
nagyon változatos domborzat elsősorban a különböző összetételű kőzettani elemek
– mészkő, homokkő, konglomerátum és vulkanikus kőzet – jelenlétével
magyarázható. A változatos, 300 métertől 1280 méterig emelkedő felszínt a
többrendbeli tektonikai mozgások alakították ki.
A
csúcsról dél felé ördögszántásokon (karrmezőkön) indultunk tovább a gerincen.
Igen lassan értünk le, így elmaradt Torockószentgyörgy és a várának a
látogatása. Helyette a Székelykő alatti teraszos mezőkőn mentünk vissza a
városba, mivel fél ötre volt megbeszélve a Torockói Néprajzi Múzeum látogatása.
Torockó
vidéke korán benépesülhetett, akik elkezdték a vas, arany, ezüst és réz
bányászatát. III. Endre 1291-ben kiadott kiváltságleveléből megtudhatjuk, hogy
Torockón már az 1200-as években külföldről behozott bányászok laktak. Osztrák,
magyar és német földről érkezettek dolgoztak a környék bányáiban. A magyarok
nagyobb számának köszönhetően az idegenek magyarosodtak el, és nem a magyarok
vegyültek el. Ennek ellenére a népviselet megőrizte a német népviselet bizonyos
vonásait. János Zsigmond uralkodása alatt a lakosság áttért az unitárius
vallásra, és azóta is Torockót e hit hívei lakják. A 19. század második felében
a bányák kimerülésével a vasbányászat és a vasfeldolgozás megtorpant, és ez a
település fejlődését is lelassította.
Az
alig több mint 500 lelket számláló, szinte teljesen magyar, unitárius
városkában a Néprajzi Múzeum gazdag gyűjteményében megtalálhatók a
vasbányászat, a vasfeldolgozás eszközei és a torockói népművészet leggazdagabb
népviseleti gyűjteménye, festett bútorok, háztartási eszközök, keresztszemes és
rámán varrott kézimunkák. A népviselet az ősi magyar és német keveréke, nemes
kelméivel, az úri-polgári ruhatárhoz közelálló darabjaival, kevés
színhasználatával (fehér, azután a kék és a zöld), hímzéseivel kiválik a többi
erdélyi öltözet közül. Jellegzetes darabja a kétlábas piros csizma, az
eladósorban levő lányoknál az aranyhímzéssel díszített párta, a fémlemezkékkel
díszített ing és télen a prémes mellények, kabátok.
Torockó
látnivalói közé tartozik a főterén, a Piactéren található unitárius erődtemplom és iskola. A tér északi részén
találhatjuk Torockó egyik legjellegzetesebb látnivalóját, a vajort, azaz a vályút, itatót és azok
alján levő vízmedencét. Az igazi
látnivaló azonban a fehérre festett, szász építészeti elemeket tartalmazó házak
alkotta gyönyörű és egységes utcakép. A község műemlék jellege, különös
hangulata annak köszönhető, hogy az 1870-es tűzvész után épült házak nagy része
változtatások nélkül fennmaradt. A Piactérre néző házak Torockó ismertető
jeleivé váltak. A Piactér nyugati oldalán építkeztek a legtehetősebbek, a
verősgazdák (vasfeldolgozó műhelyek, kohók tulajdonosai) és a vasváltók
(nyersvassal és vaseszközökkel kereskedő torockói lakosok). A Tilalmas oldalába
nyúló utcák zömében a hajdani bányászok laktak. Az Alsó utcában, Borrév felé
laktak a kovácsok, itt voltak hajdan a fegyverkészítő, vasmegmunkáló mesterek
műhelyei. A Torockószentgyörgy felé futó utcákat inkább földműveléssel
foglalkozó családok lakták.
Pénteken reggeli után autóbuszra szálltunk
és Nagyenyedre utaztunk.
A
szász alapítású várost először 1299-ben említi oklevél. Vártemplomát 1333. és 1335. között építették polgárai. Az
Árpád-kori várat a 14. és 15. században bővítették, nyolc torony
őrizte. 1437-ben Budai Nagy Antal parasztserege
elfoglalta, de rövidesen feladta. 1600. szeptember 17-én Mihály vajda, majd Basta is felégette. 1658-ban a tatárok rabolták ki. 1658. február 10-én
II. Rákóczi György 317 megnemesített hajdúvitézének adományozott a városban
telket, így lett a három erdélyi nemesi város egyike. Gyulafehérvár pusztulása után (1658) 1662-ben ide helyezte át Gyulafehérvárról I. Apafi Mihály
(1661–1690) a leégett főiskolát és a Kollégiumot, melytől a város élete
fellendült.
1704. március 13-án Rabutin gyújtotta fel. A város védelmében
30 diák esett el. Erről az időről szól Jókai Mór "A nagyenyedi két
fűzfa" c. beszélye (1853).
A
várost 1849. január 8-a és 17-e között az Axente Sever és Prodan Simion muzsnaházi pópák-vezette
román felkelők elpusztították. 800-1000 védtelen embert mészároltak le helyben,
nem kímélve csecsemőt, nőt, aggastyánt sem. Közel ugyanennyien, akik mezítláb a
környező hegyekbe menekültek, megfagytak a huszonnégy fokos, dermesztő
hidegben. A férfiak a magyar szabadságharc seregében szolgáltak, így nem harc
volt ez, hanem közönséges, aljas mészárlás-rablás. A házakat, templomokat
kirabolták, és felgyújtották, tűz martaléka lett a református kollégium és
híres könyvtára is. A halottak egy részét a vársáncba, másik felét az addig
mészoltónak használt, a vár sáncai melletti gödörbe temették, ahol az
emléktábla áll. Római számok jelzik a pogrom puszta dátumát, MDCCCXLIX január
8. Ezen a helyen hagytuk mi is a megemlékezésünk koszorúját.
A
város fő látnivalója a vár, tíz méter magas falaival, a falakon belül pedig a
XIV. századi református és XIX. század második felében épült német evangélikus
templommal. Az eredeti gótikus templom belsejét barokk stílusban alakították
át, csak a szentély őrizte meg gótikus jellegét. Az egykor háromhajós
templomból mindössze a fa hajó maradt fenn. A XVIII. században többségbe jutott
magyar református lakosság véglegesen megkapta a német lutheránusoktól a
nagytemplomot, akik az ugyancsak a várban levő kistemplomot használják a mai
napig. A vár jelenleg felújítás alatt áll, főleg a falakat tatarozzák, ezért
csak belül az udvart és a várat kívülről láthattuk.
A
nagyhírű református kollégium történetének első szakasza Gyulafehérvárhoz
kötődik. 1622-ben Bethlen Gábor
fejedelem (1613–1629) a fejedelmi székvárosban alapította meg a Collegium Academicumot. A
tanintézmény az akadémiai három fakultást – filológia, filozófia és teológia –
1629-ben érte el. A külföldről érkezett tanárokat és külföldön végzett
erdélyieket is alkalmazott az akadémián, elindította a kollégium építésének
munkálatait. Saját könyvgyűjteményéből lerakta a könyvtár alapjait.
1628–1629-ben számos birtokot adományozott a kollégiumnak.
Apafi
Mihály fejedelem 1662-ben
ideiglenesen Nagyenyedre költöztette az iskolát, ezt az 1682-es református
zsinat véglegesítette. A Kollégium épületegyüttese Nagyenyed szívében egy
sarokparcellán áll, a Vártemplom bejáratával szemben. 1707-ben a várost
labanctámadás érte, amikor a kollégium épületei majdnem teljesen
megsemmisültek, majd 1720–1743. között épült fel az ún. „nagykollégium”, egy
négyzet alaprajzú, emeletes, belső udvaros épület és 1775-ben épült a
„kiskollégium. Az 1820–1830-as években épült az új, kétemeletes déli szárny a
vártemplommal szemben, amelyet a mai főszárny építésekor jelentősen
átalakítottak.
A
földszint helyiségei és az emeleti folyosó boltozatosak. Talán a XVIII.
századból, a régi nagykollégiumból származik az egyik oldalkapu fölé befalazott
kőbe faragott kollégium-címer a Bethlenek címerképével, felirata: INSIGNE
(collegii Bethleniani). A Kollégium mai épülettömegét a keleti szárny megépülésével,
1883–1885 között nyerte el. A keleti szárny is két emeletes, egyenes- és
félköríves záródású ablakai elegáns vakolatkerettel rendelkeznek. Az emeletek
felől a belső udvarra árkádsor nézett, később az árkádokat beüvegezték, a
főbejáratot gazdag fémrács ékesíti 1885-ös évszámmal, fölötte a Kollégium
címere látható. Az épület udvari falán a híres diákok névsora olvasható,
valamint egy emléktáblát is van, melyet Kőrösi
Csoma Sándor tiszteletére állítottak, aki innen indult ázsiai útjára.
A
Kollégiumot kívülről alaposan szemügyre vettük, az udvarát körbe jártuk, a
táblákra nemzeti szalagot kötöttünk. Kinyitották részünkre az iskola
múzeum-tantermét, ahol a legalább száz éves berendezését, korabeli oktatási
eszközöket, térképeket, tankönyveket, zeneeszközöket, a diákok rajzmappáit és
egyéb tárgyait tekintettük meg. A múzeum tárlóinak jelentős hányada is XIX.
századi eredetű.
Innen
Tordára utaztunk, ahol előbb a város
felett újonnan kialakított parkolóból jutottunk be egy modern látogatóközponton
át a sóbányába.
A
több mint 13 millió éves, csaknem
1200 méter vastagságú sóréteget Torda
észak-keleti részén már a rómaiak
megkezdték kitermelni. A magyar termelés első írásos nyoma a
kancellária, 1075-ben kiállított, sóbánya-vámmal kapcsolatos dokumentációja. A
jelenlegi sóbánya története Habsburg fennhatóság alatt kezdődött. Első ütemben
a Terézia bányánál harang formájú termekben (József, Mária Terézia, Antal)
termeltek, később a trapéz alakú kialakítással (Ferenc József galéria), a XIX.
század közepétől jelentősen növelték a hatékonyságot. Csak emberi és igavonó
erőt használtak, lovak által húzott csigaszerkezettel került felszínre a só. A
munka a tordai sóbányában 1932-ben állt
le. A világháború alatt légvédelmi
búvóhelyként szolgáltak a tárnák a lakosság számára, a háború után pedig
sajtot érleltek a járatokban.
A
tordai sóbányát 1992-ben nyitották meg újból, nagyon elhanyagolt állapotban
volt. 2008-2009-es években felújították
és 2010 januárjától látható. A tordai sóbánya egy igazi sóbányászati
múzeumnak tekinthethető, amely turisztikai
központ, gyógyhely is. A benti hőmérséklet 10-12 Celsius fok. A bejárása
gyalogosan vagy egy panorámalift segítségével is lehetséges. A földalatti tavat
a harang alakú Terézia-bányában
találjuk a megfagyott vízesésnek tűnő, mennyezetről „lefolyó” sókristályok
zuhatagával.
A Ferenc József
Alagúton át vezetett úton értünk a két fő tárnához. A Névsorolvasás termében lévő, sóba
faragott oltár, ahol hetente tartott istentiszteletet egy lelkész: ezeken részt
vett a sóbánya vezetősége és a helyi nemesség; a műszakváltások előtt pedig itt
imádkoztak a bányászok. Fantasztikusan néz ki a szoborra és a keresztre sóval
borított hálóból készült lepel, mely a turistákat védi, Az oltár termében
történt a munkások névsorának felolvasása a munka megkezdése előtt és a
befejezése után. Az oltárt és annak termét az 1700 körül megépült Gazdagok lépcsője segítségével
közelíthetjük meg: a fából készült lépcsőt a nemesek használták akkor, amikor
meglátogatták a bányát, innen ered a név. Itt látható a legjobban, miként borít
be mindent a só. Innen 45 méteren keresztül lépcsőkön mentünk le a bányába,
közben csodáltuk a hatalmas termekben a só vetüléseinek rajzolatait.
A
föld alatt liftek is segítik a közlekedést, a nagy érdeklődésre való tekintettel
azonban elég hosszú sorok várakoztak előttük, így sokan a lépcsőzést
választották
a Terézia és a Rudolf tárnák bejárásához. A Rudolf tárnában van asztaltenisz,
minigolf, teke, biliárd és egy panorámás óriáskerék és egy amfiteátrum is. A Terézia tárnában egy nyolc méter
mélységű, magas sótartalmú tó is van. Ez a tordai sóbánya legrégebbi tárnája,
itt 1690. és 1880. között a vízszintes kivágás módszerével folyt a kitermelés.
Visszafelé
megálltunk a bányászati múzeumnak berendezett teremben, ahol láthatók a
középkori felszerelések, mint az emelőszerkezet,
amely 1865 táján készült fenyőfából és jó állapotban maradt fenn. Négy karja
van és mindegyiket egy vagy két ló forgatta váltásban, így került mozgásba a
kenderből készült kötél, amellyel kiemelték a kibányászott sót.
A
bányalátogatás után autóbusszal bementünk a város főterére, onnan sétáltunk a
római katolikus templomba.
1463-ban tartották itt az első
országgyűlést, majd az 1505-ös országgyűlésen itt újították meg a
három nemzet unióját. 1542. december 20-án az itt tartott országgyűlés
ismerte el János Zsigmondot erdélyi fejedelemnek. Az 1557-es országgyűlésen ismerték el a
protestáns egyházakat, majd az 1568-as országgyűlésen hirdették ki –
Európában elsőként – a vallásszabadságot
.
1601-ben Basta serege elől, Újtorda gótikus
református templomába menekültek a lakosok, de az a falakat ágyúkkal szétlőve
lemészárolta őket. 1614-ben Bethlen Gábor sóvágóknak adományozta az
elnéptelenedett települést, ekkor kezdődött el újra a sókitermelés.
Torda
város főterének északi végén magasodik a középkorban Szent Miklósnak, újkori
újraszentelésekor Kisboldogasszonynak ajánlott plébániatemplom, az erdélyi késő
gótika egyik kevéssé ismert, fordulatos történetű emléke. A 14-15. századból
számos adattal rendelkezünk a plébániáról és a templomról. A tordai plébánia a
15. század végén egyszerre hatalmas új templom építésébe fogott.
1565-ben
megszűnt az erdélyi katolikus püspökség, s ekkora már Torda jelentős része az
unitárius vallást követte. A fejedelemségben élénken zajló hitviták, zsinatok
nagyrészt a templom falai között zajlottak, akárcsak azok az országgyűlések,
amelyek kihirdették a lelkiismereti szabadságot (1557, 1568).
Nem
sokat tudunk a templomról a 16. század második felében. 1686-ban egy német
különítmény pusztította el Tordát, ekkor pusztulhatott el a szentély gótikus
boltozata. A Rákóczi-szabadságharc okozta károkat a templomon 1714-re
javították ki, de ekkorra valószínűleg már nem használták a teljes templomot,
csak a szentélyt. 1721-ben Virmond generális, Erdély katonai kormányzója
fenyegetéssel és az idős unitárius lelkész meghurcolásával szerezte meg a
katolikusok számára a templomot.
A
18. század végén kezdődtek el azok a helyreállítások, amelyek során a templom
mai belső és külső képe kialakult. A templom nyugati homlokzati tornya
villámcsapás miatt a 18. század közepe táján leégett. A tordai katolikus templom Erdély egyik legnagyobb gótikus
épülete. A mai templom tágas hajóval, poligonális szentéllyel és emeletes
sekrestyével rendelkezik. A hajó ma egyterű, a boltozat alacsonyabban fekszik,
mint a templom magassága, elvágja a gótikus ablakokat. A hajó keleti felén
falazott karzat emelkedik, hatalmas orgonával. Egyik északi falpillérhez
támaszkodik a fából épített, fehér-arany színezésű szószék, mely 1824-ben
készült.
Az
Ótordai katolikus templom a nagy jelentőségű 1568. évi tordai országgyűlés
színhelye. Ezen az országgyűlésen iktatták törvénybe a vallásszabadságot (első
ízben a világon) kimondva, hogy minden közösség szabadon választhatja meg
vallását. A vallásszabadság kivívásában nagy szerepe volt Dávid Ferenc
reformátornak (1520-1579), az erdélyi unitárius egyház megalapítójának. „A
prédikátorok minden helyen hirdessék az evangéliumot mindenki az ö értelme
szerint; és a közösség, ha elfogadja, jó, ha nem, pedig senkit ne
kényszerítsenek arra, amit lelke el nem fogad; de mindenki olyan prédikátort
tarthasson, amelyik neki tetszik. Ezért senki az elöljárók közül, se mások a
prédikátorokat ne bántsák, a vallásáért senkit ne szidalmazzanak, az előbbi
szabályok szerint. Nem engedik meg senkinek, hogy a tanításért bárkit is
büntessenek vagy fenyegessenek; mert a hit Isten ajándéka, ez hallásból van, a
hallás pedig Isten Igéje által”. A templomban 2000-ben márványtáblát helyeztek
el a fontos esemény emlékére, melyről mi a koszorúnk elhelyezésével emlékeztünk
meg.
Visszafelé
néhányan pár percre megálltunk a XIII: században már meglévő, akkor
Ágostonrendi kolostor templománál, amelyet az ótordai reformátusok 1630-1640.
között vettek birtokukba. A templom sok átépítésen ment keresztül, de több eleme
utal középkori eredetére.
A
főtéren néhány klasszicista és szecessziós épületet láttunk, erősen eltérő
állapotban.
Az
éppen megeredő esőben utaztunk a napi utolsó programunkra, a Tordai-
hasadékhoz.
A
tordai hasadék a vulkáni alkotás egyik legbámulatosabb remeke. Itt egy hegylánc
tetejétől a talapjáig kettérepedt, a sziklafalak 250-300 méter magasak. A
menedékháztól egy lépcsősoron keresztül indulunk el, átkeltünk a Hesdát-patakon, majd a széles úton, a parton haladtunk tovább az egyre jobban
szűkülő szurdokba. A Tordai-hasadék 1270 m hosszú, a jól
kiépített útvonalat romantikus függőhidak és a sziklafalba vájt, néhol
sodronykötelekkel megtámogatott szakaszokkal. Visszafelé
is ezen az úton mentünk az autóbuszhoz és sietve igyekeztük vissza Torockóra.
Szombaton reggel elköszöntünk a
szállásadóktól, csomagjainkkal autóbuszra szálltunk, és Tordán át Kolozsvárra
utaztunk. A Farkas utcai református templom és a Szabó-bástya között sikerült
parkolnunk, onnan a zárva lévő Farkas utcai templom előtt álló, Kolozsvári
testvérek által 1373-ban készített Sárkányölő Szent György szobor másolatát
néztük meg, majd a református kollégium, a Babes-Bolyai Egyetem, a Báthori
Középiskola – udvarán Báthori István mellszobrával – és az Egyetemi templom
mellett sétálva értünk Kolozsvár főterére. Itt megnéztük Fadrusz János,
1902-ben felállított Mátyás király lovas szobrát, majd tovább mentük Mátyás
király emléktáblával jelölt szülőházához, ahol most a Képzőművészeti Főiskola
székel. A portás barátságtalan megnyilvánulása után visszatértünk a Főtérre, a
Szent Mihály templomhoz. A templom bejárata mellett áll Bocskay Vince munkája,
Márton Áron püspök (1896-1980) szobra, melyet 2009-ben szenteltek fel.
A
XIV. század közepén kezdték el
építeni a Főtéren álló Szent Mihály templomot, amely az erdélyi gótika
egyik legszebb alkotása. A 4 méteres
kereszttel együtt 80 méteres magasságával Erdély legmagasabb templomtornya. Nevezetes események sora zajlott falai
között. 50 országgyűlést tartottak itt, Báthory Zsigmond beiktatásának, Rákóczi Zsigmond, Báthory Gábor és Bethlen Gábor fejedelemmé választásának színhelye.
Leglátványosabb részei mérműves ablakai, valamint gazdagon faragott bélletes kapuzatai. A főbejárat felett Zsigmond király címerei és egy Szent Mihály arkangyalt ábrázoló dombormű látható.
Korai,
XIV. századi falképei, a déli
mellékszentélyben Szent Erazmust és a töredékesen megmaradt Háromkirályok
imádása jelenetet ábrázolják. Déli pillérsora előtt kapott helyet a XVIII.
századi orgona. A templombelső
terének legszebb részei a gazdagon díszített barokk szószék 1750-ből, és az oltártól balra látható, életszerű
domborművekkel díszített, páratlan reneszánsz sekrestyeajtó (1528). A templom átfogó restaurálására 1956-57-ben
került sor.
Az
1837-1862. között épült neogótikus torony alatti kápolnában tettük a Mátyás
király tiszteletére vitt koszorúnkat. A templomlátogatás után az 1773-1785.
között épült Bánffy-palota előtt gyülekeztünk, hogy mielőbb a XVI. században
megnyitott Házsongárdi temetőbe is eljussunk. Itt a rohamosan szaporodó román
sírok között néhány jelentős magyar sírját, Koós Károly, Szilágyi Domokos és
Hervay Gizella, gróf Bánffy Miklós, Brassai Sámuel, Apáczai Csere János és
Aletta van der Maet (itt Ági felolvasta Áprily Lajos Tavasz a Házsongárdi
temetőben versét), Dsida Jenő kerestük fel és kötöttünk nemzeti szalagot.
Visszafelé már Nyitva volt a Farkas utcai templom, oda is betértünk egy rövid
látogatásra.
Kissé
késésben voltunk az előzetes tervhez képest, ezért Körösfőn nem álltunk meg,
csak Királyhágón, a gépkocsivezető kötelező pihenésére. A határon simán
átjöttünk és fél nyolckor a Déli pályaudvarnál búcsúztunk el egymástól.